هوش تجاری
هوش تجاری یا هوش کسبوکار (Business Intelligence) که اختصارا آن را BI مینامند یعنی داشتن دانشی فراگیر از همه عواملی که بر سازمان موثر است. دانشی عمیق نسبت به همه عوامل مثل مشتریان ، جامعه و مخاطبین، ارباب رجوع، رقبا، محیط اقتصادی، عملیات و فرآیندهای سازمانی (مالی،انبار، فروش، تولید، منابع انسانی و…) که تاثیر زیادی بر کیفیت تصمیمات مدیریتی در سازمان میگذارد. هوش سازمانی شما را برای تصمیمگیری در همه عوامل موثر بر سازمان و مجموعه توانمند میسازد .
هوش تجاری یک فرآیند تکنولوژی محور برای تحلیل داده هاست. این فرآیند در نهایت به مدیران، صاحبان کسب و کار و تمام تصمیم گیرندههای اساسی یک کسب و کار، اطلاعات عملی میدهد. ابزارهای BI (هوش تجاری) ، برای آنالیزو تحلیل دادهها به صورتهای مختلفی ارائه میشود؛ مثلا گزارش، داشبورد، چارت، گراف و تمام ابزارهایی که بتوانند اطلاعات و دادههای خام را در قالبهای بصری و قابل استفاده به نمایش درآورند. هوش سازمانی به همه شرکتها کمک میکند تا از طریق گزارشگیری و تحلیل دادهها، عملکرد اثربخش ، مطمئن و بدون دردسر و هزینههای اجرائی زیاد ، بدست آورند.
اهداف هوش تجاری
تهیه سریع و آسان گزارشهای کاربردی
تعیین گرایشات تجاری سازمانها
پیشبینی وضعیت آیندهی بازار
افزایش میزان رضایت مشتریان
تشخیص بهموقع نقاط ضعف و قوت
کمک به تصمیمگیری سریعتر مدیران
افزایش بهرهوری و سودآوری سازمان
تنظیم صحیح قیمتها و افزایش فروش
کاهش هزینههای نیروی انسانی